T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
İSTANBUL / KAĞITHANE - İHKİB Kağıthane Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi

Dekoratif ev Tekstili Dalı

El Sanatları Teknolojisi Tanımı:

Meslek liselerinde bu programı alan öğrencilerin; tasarlayan, üreten, ürettiğini pazarlayabilen bireyler olarak; dallarla ilgili bilgisayar destekli teorik ve pratik bilgileri öğrenip teknolojik gelişmelerle alanları arasındaki ilişkiyi kurabilen, çağın ihtiyaçlarına göre ürünler üreten, yenilikçi, yorumcu bireyler olarak yetişmeleri amaçlanmıştır. Ayrıca geleneksel el sanatlarını koruyup yaşatabilen, araç gereci en iyi şekilde kullanan, iş yeri açıp işletebilen eleman yetiştirmeyi amaçlayan bir alandır. Bu alanda eğitilen bireyler işyerlerinde nitelikli eleman olarak aile, ülke ekonomisine ve turizme katkıda bulunurlar.

 

ALANIN TANIMI: El sanatları teknolojisi alanı altında yer alan dalların  yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen alandır.

ALANIN AMACI: El sanatları teknolojisi alanı altında yer alan  dallarda, sektörün ihtiyaçları, bilimsel ve teknolojik gelişmeler doğrultusunda  gerekli olan mesleki yeterlikleri kazanmış nitelikli meslek elemanları  yetiştirmek amaçlanmaktadır.


                   

 Programın sonunda seçtiği dala yönelik olarak öğrenci;

1. Tüm alanlardaki ortak temel, bilgi ve becerileri  kazanabilecektir.

2. El sanatları teknolojisi alanının temel yeterliklerine  sahip olabilecektir.

3. Seçtiği dalın gerektirdiği işleri yapabilecek ve  özel meslek yeterliliklerini kazanabilecektir.

 

DEKORATİF EV TEKSTİLİ
Tanımı: Dekoratif ev tekstili üreticisinin yaptığı; evlerde kullanılan tekstil ve çeyiz ürünleri hazırlama yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır. 
Amacı: Dekoratif ev tekstili üreticisi mesleğinin yeterliklerine sahip nitelikli meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

Dekoratif ev tekstili  dalında; evlerde kullanılan tekstil ve çeyiz ürünleri hazırlama yeterliklerini kazandırmaya yönelik  olarak,  Oda ve mutfak takımlarına ait parçaların mesleki hesaplamalarını ve süslemelerini yapabilme, takımın parçalarını tekniğine uygun birleştirebilme, yatak örtüsü, nevresim takımları, pike dikimine ait mesleki hesaplamalarını ve süslemelerini yapabilme, parçalarını tekniğine uygun birleştirebilme, bebek odasına ait parçaların mesleki hesaplamalarını, süslemelerini yapabilme, odanın parçalarını tekniğine uygun birleştirebilme, odaya uygun aksesuar ve perde hazırlayabilme bilgi ve becerisi kazanır. Kırkyamaya ait mesleki hesaplamaları yapabilme, kırkyama temel tekniklerini kavrayabilme, kırkyama parçalarını tekniğine uygun birleştirebilme ve yorganlama yapabilme bilgi ve becerilerini alır. Bu daldan mezun olan öğrenciler; ev mefruşatı ve çeyiz ürünleri firmalarında çalışabileceği gibi kendi imkanlarıyla da, evde ya da iş yeri açarak üretim yapabilirler.

 

 El Sanatları Alanına Giriş koşulları; Öğrencilerin sağlık durumu, El sanatları teknolojisi alanı altında yer alan  mesleklerin gerektirdiği işleri yapmaya uygun olmalıdır. El  sanatları  alanlarında  çalışmak  isteyenler

 -Ellerini ,  gözlerini  ve  ayaklarını  eş  güdümle  kullanabilmelidir.

 -Yaratıcı  ve  estetik değerlendirme  gücüne  sahip  olmalıdır.

 - Detaylara  özen  göstermelidir.

 -Dikkatli  ve sabırlı  olmalıdır.

 -İş birliği  yapabilme ,  grup  çalışmasında  bulunabilme  özelliğine  sahip  olmalıdır.

 -Renkleri  ayırt  edebilmelidir. Şekiller  arasındaki  benzerlikleri  ve  farklılıkları  algılayabilmelidir.

 -Yeniliklere ve teknolojik gelişmelere  açık  olmalıdır.

 -Zamanı  kullanmayı  bilmelidir.

 -Çevreyi ve araç-gereçleri  korumaya karşı  duyarlı  olmalıdır.

 

İSTİHDAM ALANLARI
El sanatları alanından mezun olan öğrenciler, seçtikleri  dal/meslekte kazandıkları yeterlikler doğrultusunda;

1.Dokuma fabrikaları,
2. Dokuma ve boya atölyeleri,

3. Halı deseni hazırlayan işletmeler,

4. Turistik ve hediyelik eşya üretimi yapan işletmeler,

5. El halısı dokuyan atölyeler,

6. Sanayi nakışı yapan işletmeler,

7. Desen üretimi yapan işletmeler,

8. Lazerle aplike kesen firmalar,

9. Çeyiz yapan işletmeler,

10. El nakışı üretimi yapan atölyeler,

11. Makine nakışı üretimi yapan atölyeler,

12. Moda evleri,

13. Brode deseni hazırlayan firmalar,

14. Brode nakışı yapan firmalar,

15. Perdeciler,

16. Yorgancılar,

17. Döşemeciler,

18. Mefruşat mağazaları,

19. Ev tekstili işletmeleri,

20. Kendi işyerinde veya evinde vb. yerlerde çalışabilirler.

El ve makine nakışçıları; nakış yapan işletmelerde, moda evlerinde, el nakışı üretimi yapan firmalarda, makine nakışı üretimi yapan atölyelerde, desen çizimi yapan firmalarda veya kendi iş yerlerinde çalışma imkânları vardır.

 

EĞİTİM VE KARİYER İMKÂNLARI

Dekoratif ev tekstili  mesleki eğitimini tamamlamış olanlar;

        Meslek yüksekokullarının (2 yıllık ön lisans);               

El Sanatları, Geleneksel Türk El Sanatları, Halıcılık ve Desinatörlüğü, Halı ve Kilim, Halıcılık, Kuyumculuk ve Takı Tasarımı, Takı Tasarımı ve Süs Taşları İşlemeciliği, Uygulamalı Takı Teknolojisi bölümlerine sınavsız geçiş hakkına sahiptir.

       Mesleki eğitim fakültelerin (4 yıllık lisans);

Nakış Öğretmenliği, Çiçek, Örgü, Dokuma Öğretmenliği, Dekoratif Sanatlar Öğretmenliği, Tekstil, Dokuma ve Örgü Öğretmenliği bölümlerini okuyarak alan öğretmeni olabilirler. 

 

DERS ÇİZELGELERİ

08-01-2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://meslegimhayatim.meb.gov.tr

 

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 08.01.2025 - Güncelleme: 08.01.2025 15:20 - Görüntülenme: 92
  Beğen | 0  kişi beğendi